Publisert: 07. desember 2023 | Sist endret: 17. november 2022 | Forfatter: Kristiansand ingeniørvesen

Barn, brøyting og gult lys

Vi gjør det vi kan for at disse veiene skal være ferdig brøytet før skoler og barnehager åpner om morgenen. Men noen ganger er vi nødt til å brøyte samtidig som barn er på vei til eller fra skoler og barnehager.

Brøyting

Vi forstår godt at barn kan oppleve en stor og bråkete brøytemaskin som både skremmende og farlig. Veien er smal og vi ser ofte at barn ”rømmer” opp i snøfonna mens brøytemaskinen passerer. Møtet mellom gående og brøytemaskinen er konfliktfylt også for brøytesjåføren, spesielt dersom det er dårlig sikt. Vi mener det beste vil være at barna står stille og venter til brøytemaskinen stopper opp og slipper barna forbi. Derfor er det viktig at brøytesjåføren i god tid tydelig viser at han har sett barna og vil stoppe for å slippe dem forbi. Vi instruerer våre brøytemannskaper i forkant av hver vintersesong om hvor viktig dette er, og alle som brøyter for Kristiansand kommune har et eget personlig førerbevis som viser at de har mottatt årlig opplæring. Det er også viktig at barna bruker refleks og godt synbart tøy.

Aking

Mange barn synes det er gøy å ake, og noen ganger brukes offentlig vei som akebakke. Det kan på mange steder være svært farlig. Bilveier er ikke et egnet sted for aking, og vi må advare sterkt mot slik bruk. Hjelp heller barna med å finne trygge plasser for aking og annen lek.

Snøhuler

Det å lage snøhuler kan være både morsomt og spennende. Men dessverre har det skjedd ulykker der barn har gravd snøhuler i snø-hauger som brøytemannskapene har lagt opp. Vær obs og velg trygge steder utenom offentlig vei for slik aktivitet.

Gult blinkende lys

Når vi brøyter og strør, bruker vi blinkende gule varsellys på bilene. Dette gjør vi for å varsle om arbeidet som pågår. Blinkende gule lys betyr derfor at alle må følge spesielt godt med. Fortell oss gjerne om steder dere mener både vi og barna bør være spesielt på vakt.

Da kan dere ringe Servicetorvet på 38 07 50 00, eller sende e-post til post.teknisk@kristiansand.kommune.no

Kristiansand ingeniørvesen

Foto: Shutterstock