Publisert: 08. november 2023 | Sist endret: aldri | Forfatter: Inger Lise Stokkeland Velazco

PEACEPAINTING

Elevene ved Mottaksskolen har alle vært med på prosjektet som heter "peacepainting".

Det har fått uttrykke seg gjennom farger og alle har malt et maleri hver som nå stilles ut på Kilden Teater og Konserthus i Kristiansand.
Vi håper alle har muligheten til å ta seg en tur dit for å se de fantastiske kunstverkene elevene på skolen har laget.
Tirsdag 7. november var hele skolen på Kilden for åpningen av utstillingen.
Maleriene får elevene med seg hjem når utstillingen er over!

Hva er "peacepainting"?

Peacepainting er en norsk ideell organisasjon som bruker kunst til å jobbe for likestilling .
«Peacepainting bidrar både til å aktivisere barn gjennom kreative aktiviteter og til å spre et positivt, konstruktivt og sterkt budskap i samfunnet.»

- DR. HENRIK SYSE, SENIORVITENSKAP, PRIO (DEPARTEMENT FOR FREDSFORSKNING)

Via malerverksteder og utstillinger løftes folks stemmer. Det gir en stemme til mennesker fra alle samfunnslag, inkludert viktige minoriteter, flyktninger og innvandrere.

Kunst som et svært effektivt verktøy
På grunn av sin høye effektivitet er kunst en av de eldste formene for menneskelig uttrykk. Å uttrykke seg via for eksempel malerier og dikt gjør at man kan formidle mye mellom linjene og kan derfor være svært effektivt. Derfor bruker vi kunsten som et verktøy for å jobbe for likestilling.

Vi jobber for å skape en verden der alle mennesker kan bli født med like muligheter og blomstre i samfunnet med sine unike evner og egenskaper.