Klasser og avdelinger Forside
Sam Eydes Gate 163 3660 Rjukan
Telefon: 35082770 Send oss e-post
Redaktør: Jorunn Øverland
Datatekniske hjelpemiddel for elever med lese og skrivevansker

Dysleksi påvirker hjernens evne til å lære å lese og skrive gjennom å omdanne det du leser til meningsfullt språk, og muntlig språk til skrift. Dysleksi er den mest utbredte lærevansken hos barn.

Mellom fem og ti prosent av alle elever har vansker med å tilegne seg grunnleggende skrive- og leseferdigheter. Selv ved riktig hjelp, vil dysleksi aldri helt forsvinne, men det betyr ikke at man aldri kan lære seg å lese og skrive. Riktige tiltak vil forbedre ferdighetene. Heldigvis finnes det gode verktøy.

I Tinn kommune får alle elever med dysleksi en egen plan, og et tiltakskort hvor elevens rettigheter er skrevet ned. Planen skal sikre at opplæring og rettigheter er i henhold til Tinn kommunes plan for elever med dysleksi.

Datatekniske hjelpemidler

Alle elever i Tinn kommune har tilgang til Lingdys Skole på Ipad eller PC. Den har funksjoner som kan være til nytte for alle elever. Programmet kan brukes til alt fra lese- og skriveopplæringen, utvikling av tekst og ordforråd, innlæring av fremmedspråk og mye mer. Ikke minst vil det være et godt verktøy for å gi elevene økt digital kompetanse. Lingdys Skole kan svært enkelt oppdateres til Lingdys Pluss for elever med dysleksi, og kan søkes om gjennom NAV hjelpemiddelsentralen. Skolen kan bistå med dette.

Hvordan kan jeg søke om datatekniske hjelpemidler for mitt barn?

Dysleksi Norge har samlet informasjon om hvordan søke om datatekniske hjelpemidler for elever med lese og skrivevansker her. Skolen kan bistå dere foreldre med søknad om ønskelig.

Ønsker du lydbøker?

NLB er biblioteket for barn, ungdom, voksne og studenter som strever med å lese. Alle som har vansker med å lese trykt tekst og vanlige bøker på grunn av funksjonsnedsettelse eller sykdom, kan melde seg inn.

Barn og ungdom som trenger skolelydbøker, skal registreres av skolen hos Statped skolelydbok. Når du er registrert hos Statped, kan du også låne bøker fra NLBs boksamling med samme lånenummer og PIN-kode.

Foreldre som selv vil melde inn barnet som lånere hos NLB, gjør det på NBL sin hjemmeside. Skolebarn skal bare meldes inn ett sted, men kan låne skjønnlitteratur og skolebøker både hos NLB og Statped skolelydbok. Ta gjerne kontakt med kontaktlærer eller skolens ledelse hvis du som foreldre til et barn med lese og skrivevansker, ønsker bistand til søknad om datatekniske hjelpemidler eller lydbøker.