SOL
I TINN
Å lære barn å lese er en av skolens
viktigste oppgaver. Norsk skole kan gjøre en bedre jobb på dette området. Mange
barn kan bli bedre. I Gjesdal kommune har man utviklet verktøyet SOL for
observasjon av lesing. SOL er basert på nyere forskning og mange års erfaring.
I SOL er leseopplæringen
på mellomtrinnet og ungdomstrinnet like viktig som den første leseopplæringen. Leseutviklingen
skal fortsette også etter at eleven har ”lært seg å lese”.
SOL er et
observasjonsverktøy. I tillegg er det også en kunnskapsbank og et oppslagsverk
både for den generelle undervisning og for ”tetting av huller” hos den enkelte
elev.
SOL gir en oversikt over hvor eleven befinner seg i sin leseutvikling, og
gir læreren en bedre forutsetning for å drive god og tilpasset leseopplæring.
Alle elevene ”skal soles” (kartlegges med
SOL) kontinuerlig. Resultatene fra solingen skal formidles til elevene og
foresatte. Eleven, skolen og hjemmet får dermed informasjon og innsikt til å
arbeide mot en optimal leseutvikling.
OPPSTART
VED RJUKAN BARNESKOLE
Våren 2015 starter vi i det små med noen
elever på hvert trinn. Målet er oppstart på alle elevene fra høsten 2015.
Mer informasjon om SOL vil dere få på foreldremøtene.
Det skal informeres om leseutviklingen basert på SOL i alle utviklingssamtaler
fra høsten 2015. Alle lærerne gjennomgår i skoleåret 2014/2015 opplæring i SOL.
Sagt om lesing og bøker, til deg som foreldre:
- Lesing og skriving må læres, og øving gjør
mester.
-
Barn liker å gjøre det foreldrene gjør.
Vis barnet ditt at du har nytte og glede av
å lese og skrive.
- Les for og sammen med barnet, også etter at
han/hun har lært å lese.
- Få barnet til å si noe om hva teksten handler om, hva
han/hun tror kommer til å skje osv.
Bøker
-
Hjelper oss til å utvikle språket og
ordforrådet
- Utvider vår bevissthet og vår verden
og gir oss nye ideer og begreper å tenke med
- Kan vekke nye spørsmål og gi oss noe
å tenke videre på
- Viser oss at det finnes flere svar
på spørsmålene og at det meste kan sees fra flere sider
- Hjelper oss til å forstå oss selv og
andre
- Åpner veien til litteraturen – en
uendelig verden som varer livet ut
Resultater fra forskning viser at de
foresatte sine holdninger og interesser har svært stor betydning for elevene
sitt læringsutbytte.
Som foresatt er det derfor av stor
betydning at dere leser for og med barna, og gjennom hele skoleløpet spør etter
og viser interesse for det de gjør på skolen.