Klasser og avdelinger Forside
Telefon: 35082770 Send oss e-post
Redaktør: Jorunn Øverland
Skolegudstjeneste og alternativt tilbud

Skoleavslutninger skal være inkluderende og legges til rette slik at alle elever kan delta.

Skolegudstjenesten bør derfor ikke være en skoleavslutning i seg selv. Ved Rjukan barneskole har vi skoleavslutningen i klasserommene, og med gang rundt juletreet i Rjukanhallen.

Skoler som tilbyr elevene å delta på en skolegudstjeneste, må også tilby et likeverdig alternativ for elever som ikke ønsker å delta på gudstjeneste. Dette skal være noe annet enn en gudstjeneste, men det alternative tilbudet skal også være et pedagogisk opplegg der elevene lærer om kultur og tradisjoner i Norge. Det skal være et planlagt tilbud, og skolen skal gi god informasjon til elever og foreldre om hva det alternative tilbudet er.

På bakgrunn av føringene fra Udir, har vi på Rjukan barneskole i samråd med samarbeidsutvalget (SMU) blitt enige om å tilby to opplegg, der foresatte melder på barnet på skolegudstjenesten eller det alternative opplegget på skolen. Påmeldingen skjer via Transponder Meldingsbok.

Udir sier at det er foreldrene som bestemmer for elever som er under 15 år, men kan la barnet bestemme selv hvis de mener at barnet er gammelt nok og modent nok til å kunne ta ansvar for egne valg.

På Udir sine sider finnes det mer informasjon om regelverk knyttet til skolegudstjenesten i skolen.