Klasser og avdelinger Forside
Telefon: 35082770 Send oss e-post
Redaktør: Jorunn Øverland
Retningslinjer ved sykdom

Skolen har startet opp og vi opplever en del sykdom. Mange foreldre har spørsmål rundt når barna skal holdes hjemme, om de bør testes og hvor lenge de skal være hjemme. I denne artikkelen kan dere lese mer om retningslinjene vi har fått fra Udir i forhold til sykdom. Koronatelefonen kan bistå med spørsmål dere har: 815 55 015 og mistenker man koronasmitte skal man alltid ringe skal ringe fastlegen sin (Legesenteret 35082960) eller legevakten på 116117. Det er de som avgjør behovet for videre oppfølging. Skolen kan bistå med eventuelt tilrettelegging rundt skolearbeid. Ta kontakt med lærer!

Bruk oversettelsefunksjonen på nettsiden for å få oversatt denne informasjonen til ditt språk.  Les retningslinjene ved å trykke les mer.

Elever, foresatte og ansatte kan komme på skolen/SFO:

• Når de ikke har symptomer på sykdom.
  • Ved gjennomgått luftveisinfeksjon kan elever komme tilbake når de har god allmenntilstand og ansatte komme tilbake når de er symptomfrie.
  • Hvis en i husstanden har symptomer på luftveisinfeksjon, men ikke bekreftet covid-19, skal eleven møte i skole/SFO som normalt. Disse skal imidlertid gå hjem fra skolen/SFO dersom de får symptomer (se under).
  • Elever og ansatte med typiske symptomer på pollenallergi (kjent pollenallergi, rennende nese, rennende/kløende øyne) kan møte på skole/SFO.
  • Mange yngre barn har ofte rennende nese uten andre symptomer på luftveis-infeksjon, og særlig etter at de har vært ute. Disse barna kan komme på skolen/SFO såfremt barnet ikke har feber og ellers er friskt.
  • Noen barn kan ha restsymptomer etter en gjennomgått luftveisinfeksjon som for eksempel rennende nese (uavhengig av farge på nesesekret) eller sporadisk hoste. Disse elevene kan komme på skolen/SFO dersom allmenntilstanden er god og eleven er tilbake i sin vanlige form.
  • Foresatte som er friske og ikke har symptomer på luftveisinfeksjon, kan følge og hente barna sine på skole/SFO som normalt.

Elever, foresatte og ansatte skal IKKE møte på skolen:

Elever og ansatte med luftveissymptomer: Alle med nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon skal sendes hjem og holdes hjemme inntil tilstanden er avklart. Elever og ansatte skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse ikke møte på skole/SFO. Ansatte skal hode seg hjemme til de er symptomfrie, mens elever skal holdes hjemme til allmenntilstanden er god.

Elever eller ansatte som har bekreftet covid-19: Skal være i isolasjon. Det er helsetjenesten som beslutter hvem som skal være i isolasjon og hvor lenge etter råd gitt av Folkehelseinstituttet (se www.fhi.no). Retningslinjer til forskriften som regulerer isolasjon er gitt av Helsedirektoratet.

Elever eller ansatte som er nærkontakter/husstandsmedlem til en person med bekreftet covid-19: Helsetjenesten beslutter hvem som skal være i karantene og hvor lenge etter råd gitt av Folkehelseinstituttet (se www.fhi.no). Retningslinjer til forskriften som regulerer karantene er gitt av Helsedirektoratet.

Foresatte som har luftveissymptomer, er i karantene eller isolasjon: Skal ikke møte på skole/SFO, og må finne andre løsninger for følging og henting av barna. Foresatte som har hatt covid-19, men som har avsluttet isolasjon etter anbefaling fra helsetjenesten, kan møte på skolen som normalt.

Kilde: www.udir.no

Klikk her for flytskjema i forhold smitte og håndtering av denne