Klasser og avdelinger Forside
Telefon: 35082770 Send oss e-post
Redaktør: Jorunn Øverland
Trygg i trafikken!

Vi ønsker at barna skal bli gode og trygge trafikanter. Det må læres. Barn lærer best når de er i trafikken sammen med en voksen, og her er noen tips fra Trygg trafikk:
-Snakk sammen om det dere ser, hører og opplever. Gjennom repetisjon og samtaler utvikler barna evne til å tenke, vurdere, tolke og forstå ulike trafikksituasjoner.
-Snakk om hvordan vi må bruke øynene og ørene i trafikken. Da øver dere på å øke barnets oppmerksomhetsevne.
-Øv på å stoppe, se og høre før dere krysser en vei. Da innarbeider dere gode vaner.
-Se etter og snakk om andre trafikanter, skilt og signaler i trafikken. Da forstår barn lettere hvorfor vi har trafikkregler og hvorfor det er viktig å ta hensyn til andre trafikanter.
-Snakk om hva som kan være trygt og farlig å gjøre i ulike situasjoner. Da trener dere barnas risikoforståelse og vurderingsevne.
-Minn barnet på å bruke sykkelhjelm ved sykling.
- Og ikke minst: Refleks gjør barnet mer synlig i trafikken.

Her kan dere gjøre oppgaver sammen med Barnas trafikklubb