Publisert: 15. april 2024 | Sist endret: 30. april 2024 | Forfatter: Karoline Dønnestad

Alternativt valgfag (og arbeidslivsfag) for kommende 10.klassinger (skoleåret 24/25)

Skoleåret 2024/2025 får kommunens 10.klassinger muligheten til å ta to alternative valgfag og arbeidslivsfag som foregår på videregående skoler i kommunen. Valgfag på Tinntjønn vil gå som vanlig for de elevene som ikke får plass på de alternative valgfagene. Det er kun 2 elever fra Tinntjønn som får plass på hvert av de alternative valgfagene. På “Produksjon for scene” på Vågsbygd kan det bli flere tilgjengelige plasser.

Undervisninga vil foregå på den respektive videregående skolen, etter ordinær undervisning på Tinntjønn. Elevene møter til undervisning ca. hver onsdag (tidspunkt avhenger av valgfaget, men ca. 14.00-16.00), og elevene vil fra ca. 1.mars avspasere i faget slik at de ikke får flere timer undervisning enn elever som tar valgfag på Tinntjønn. Elevene må selv ordne transport til og fra VGS.

Målet med disse alternative valgfagene er at elevene skal få muligheten til å bli kjent med videregående skoler og videregående linjer som de potensielt skal gå på senere – dette vil gi elevene en unik mulighet til å bli bedre kjent VGS-linjer som de vurderer.

Mulighetene som elevene kan søke på er (trykk deg inn på linkene for mer info om hvert fag):

Elevene søker direkte til rådgiver via google skjema: Søknad til alternativt valgfag på VGS innen 26.4.2024. Fint om du begrunner godt hvorfor du skal prioriteres.

SVAR PÅ SPØRSMÅL:

Ja, buss blir dekket til de elevene som får tilbud om plass :)
- Elevene settes opp i en prioritert rekkefølge, så søknaden bør inneholde en begrunnelse, og minst 2 elever på Tinntjønn kan få tilbud på hvert valgfag.