Velg trinn/seksjon Framside
Vervarsling frå yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Fremmedspråk i vgs

Les mer her om fremmedspråk i den videregående skolen.
Fremmedspråk i vgs er tysk, fransk eller spansk. På yrkesfag og påbygg skal en ikke ha fremmedspråk. Så denne teksten gjelder kun de fem studieforberedende utdanningsprogrammene. På de studieforberedende utdanningsprogrammene skal alle elevene ha fremmedspråk i to eller tre år. De som har fullført fremmedspråk på ungdomsskolen, skal som hovedregel gå videre (nivå 2) i to år med samme språk. Dersom en ikke har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen, må en på studieforberedende utdanningsprogram ha fremmedspråket tysk i alle tre årene. En kan ikkke velge spansk eller fransk. Det blir da nivå 1 de to første årene og nivå 2 i 3. klasse. I 3. klasse vil disse elevene miste et programfag på grunn av dette.
Det er bare Bryne vgs som tilbyr elever å skifte til tysk eller spansk. Dette gjelder elever som har fullført fremmedspråk på ungdomsskolen. Disse skal ha det nye fremmedspråket i kun to år og ender opp med to språk på nivå 1.
Hvilket fremmedspråk en ønsker, må en gi beskjed om i søknaden på Vigo. Dersom en ombestemmer seg etter 1. mars, bør en sende en mail til Bryne vgs og opplyse om dette. En kan kanskje få skifte fremmedspråk selv om en gir beskjed etter 1. mars, men her kan fulle klasser bli et problem.