Fra intervju i N247: https://www.n247.no/frivillighet-naeringsliv-skole/dugnad-sor-rift-om-oppdragene/511142
Publisert: 16. januar 2024 | Sist endret: 21. januar 2024 | Forfatter: Bent Svendsen

Hjelp med dugnad

En av våre driftige elever har laget en elevbedrift som kan komme til god nytte:

Dugnad Sør
Elias Apland på 9. trinn forklarer tanken bak bedriften sin slik:

Forretningsideen min er å skape dugnadsjobber for lag, foreninger eller skoleklasser samtidig som jeg kan bidra til at det blir renere i naturen lokalt.

Det jeg har gjort er at jeg har henvendt meg til bedrifter i Søgne og spurt om de vil bidra økonomisk til at frivillige rydder søppel på bestemte områder lokalt. Det var mange bedrifter som var positive til dette og jeg fikk raskt samlet inn nok penger til å starte noen oppdrag. Dugnad Sør tar en liten andel av det bedriften bidrar med for jobben og det er slik jeg tjener penger. Før jeg setter i gang oppdrag så sjekker med kommunen og andre jeg kjenner om det er områder hvor det er mye søppel. Når jeg har funnet ut av det så lager jeg et oppdrag.

Dugnad Sør har en egen facebook side hvor jeg raskt fikk mange følgere. Jeg publiserer oppdragene her så kan ledere for frivillige lag, foreninger eller klasser si at de er interessert i å få oppdraget. Slik det har fungert til nå så har jeg trukket en vinner blant de som har sagt at de er interessert. Målet fremover er å få en egen nettside hvor mer går litt av seg selv. Jeg tok kontakt med et byrå som heter Nosleeptilbrooklyn og de har sagt at de vil hjelpe meg med å få på plass en nettside helt uten at det koster bedriften min noe. De synes ideen var god og ville støtte Dugnad Sør på denne måten. Jeg håper vi får på plass nettsiden i løpet av vinteren.

Jeg håper også noen lokale bedriftsledere leser denne saken og får lyst til å ta kontakt med meg fordi de ønsker å støtte. Andre lokale bedrifter som Try Rør, Repstad Eiendom, Prosjektgruppen, Søgne Økonomiservice, Byggmester Øyvind Bakkevold og Søgne og Greipstad Sparebank har bidratt med alt fra 1500,- til 10.000,-. Jeg kommer gjerne på besøk til dem for å presentere bedriften min hvis de vil vite mer.

Målet med bedriften er å få en renere bygd, skape dugnadsjobber som ikke går ut på å selge toalettpapir på Facebook og selvfølgelig å tjene noen kroner til bedriften min.

-------
Vi håper så mange som mulig støtter opp om denne bedriften og bidrar til en renere bygd :)