Gaming – møte elevene der de er

Ved Skoleporten ønsker vi møte elevene der de er. Gaming og digitale arenaer kan være fritidsinteresser som kan gi en verdifull inngang til relasjonsbygging og mestring. Vi ser at en stor andel av våre elever bruker mye av sin tid på gaming, og vi har derfor styrket vår kompetanse for å bruke denne arenaen aktivt.

Gaming som plattform for ekte relasjoner
Vårt fokus er å skape trygge, positive relasjoner mellom elever og ansatte. Gaming og digitale møter kan fungerer som en unik, lavterskel plattform for å etablere tillit. Når ansatte ved Skoleporten spiller sammen med elevene, møtes man på nøytral grunn – et sted der eleven allerede har kompetanse, mestring og tilhørighet. Denne tilnærmingen speiler erfaringer vi har for å bruke gaming som et verktøy for å etablere kontakt og terapeutisk allianse.

Ved å møte elevene digitalt – i spill som de kjenner og mestrer – senker vi terskelen betraktelig for kommunikasjon og tilbakeføring til skolen. Den ansatte får et vindu inn i elevens liv og interesser, og eleven opplever å bli sett og verdsatt for sine ferdigheter utenfor klasserommet. Man bygger et felles språk og felles minner i spillverdenen, som deretter danner et solid fundament for å møtes fysisk (IRL).

Kompetanse for å åpne dører
For å gi foreldre og ansatte i kommunen et bedre innblikk i denne delen av barnas hverdag, starter vi nå med workshops. Her vil vi belyse hvordan gaming er mer enn bare underholdning; det er et sosialt rom, en kilde til mestring og en arena for å trene på ferdigheter som samarbeid, kommunikasjon og strategisk tenkning. Vi tar for oss begreper og terminologi fra spillverdenen, slik at voksne lettere kan snakke med ungdommene om gaming på en relevant måte.

Målet er å gi bedre innsikt i barnas digitale hverdag, og dermed øke tryggheten og redusere avstanden i foreldrerollen og i den profesjonelle relasjonen.