Publisert: 24. april 2025 | Sist endret: 24. april 2025 | Forfatter: Bent Svendsen
Sammenslåing av klasser på 8. trinn
Vi har i dag et 8. trinn med 52 elever som er delt inn i tre
klasser. Vi gjorde denne inndelingen for at de voksne på skolen kunne komme
tettere på den enkelte elev og gi en bedre skolehverdag, samt på bakgrunn av
råd fra barneskolen.
Tinntjønn skole er en skole som har nedgang i elevmassen, og
det gjør at vi ikke har råd til det antall voksne vi har i dag.Vi har det siste skoleåret hatt erfaringer med den
opprinnelige sammensetningen av klasser. Det vi ser er at det er utfordrende
for de voksne å følge opp elevene på best mulig måte.
Det gjøres mye bra i klassene, og vi vet at mange melder de
har fått det bedre. Likevel må vi være tydelige på at vi samlet sett på trinnet
ikke får til det læringsmiljøet og læringstrykket vi sikter mot og som
ungdommene fortjener. Det er slik at vi har sprengt budsjettene for å få det
bra på trinnet, men vi kan ikke fortsette slik når vi ikke får de resultatene
vi ønsker. Pedagogisk og økonomisk er det ikke levedyktig.
Det kan også i noen sammenhenger bli vanskelig å skape gode
felleskap i klasser. Ved deling i den ene klassen, blir det veldig få elever i
enkelte timer. Videre handler det om at elevmiljøene blir små. Det er
vanskeligere å finne venner og starte nye vennskap. Det er også vanskeligere
for de voksne å skape situasjoner for å hjelpe til med å bytte miljøer eller
sitte med andre som også kan bli venner.
Skolen skal være et sted for å inkludere alle og lære
hvordan man skal ha det i fellesskapet. Vi ser at det er enkeltelever som kan
få rykter knyttet til seg, samt at det er elever som skaper uro. Dette er en
del av det vi ønsker å håndtere bedre sammen med hjemmene. I noen tilfeller må
vi bruke våre samarbeidspartnere i helsesykepleier, forebyggende avdeling,
barnevern og politi, men til slutt må vi ta ansvaret for det som skjer på
skolen.
Vi har fått tilbakemeldinger etter foreldrerådet på at flere
ønsker å sette sammen elevene i større klasser, men ikke alle foreldre synes
dette er en god tanke. Vi på skolen vet ikke med sikkerhet om dette er det
riktige. Det vet ingen, men vi kan ikke la være å ikke våge å ta grep.
Basert på vurderingen ovenfor, har vi kommet frem til
at vi må slå sammen trinnet til to klasser. Klassestørrelsene vil bli om lag 25
- 26 elever per klasse, siden noen elever på 8. trinn ennå går i Skoleporten.
Likevel ønsker vi en prosess for å få best mulig informasjon
om fremdriften. Vi vil derfor ta med oss mobilt team i prosessen. Vi har
allerede hatt samtaler med FAU og Samarbeidsutvalget på skolen. Vi har også
hatt inne mobilt team på trinnet og fått tilbakemeldinger, samt drøftet
prosessen med dem. Prosessen vil også innebære drøftinger med elevrådet og
utprøving i tverrfaglige prosjekter. Dette for å få bredere informasjon om
hvordan vi kan finne best mulige løsninger. Mobilt team vil følge med oss i prosessen fremover.
I møtet med Foreldrerådet kom det i etterkant signaler på at
jeg ikke hadde vært tydelig nok på at en sammenslåing kunne komme. Det må jeg
beklage at jeg ikke har klart.
Rent juridisk er sammensetninger av klasser tillagt rektor,
og det er ikke klageadgang i henhold til opplæringsloven:
§
14-2 Inndeling av elevar i klassar og grupper
Kommunen
og fylkeskommunen skal sørgje for at kvar elev høyrer til éin klasse og har så
mykje opplæringstid i klassen at eleven kan utvikle sosial samkjensle. I delar
av opplæringa kan elevane delast i andre grupper. Klassane og gruppene skal
setjast saman slik at skolen blir ein møteplass der elevane utviklar toleranse
og respekt for kvarandre.
Ingen
klassar eller grupper skal vere større enn det som er trygt og pedagogisk
forsvarleg.
Elevane
kan delast inn i grupper etter fagleg nivå i særskilde og avgrensa delar av
opplæringa, dersom det er nødvendig for at ein eller fleire av elevane skal få
eit tilfredsstillande utbytte av opplæringa.
Elevane
kan berre delast inn i grupper etter kjønn dersom det er særleg tungtvegande
grunnar til å gjere det. Elevane kan ikkje delast inn i grupper etter
etnisitet.
Kommunen
og fylkeskommunen skal sørgje for at alle elevar har ein kontaktlærar.
Kontaktlæraren har eit særleg ansvar for eleven, for kontakten med heimen og
for administrative, sosiale og pedagogiske gjeremål i klassen.
Hva gir det beste resultatet?
Jeg ser at det er utfordringer for både barn og voksne på
trinnet, slik det er i dag. Gjør vi ikke noe, kan det også bli galt i det lange
løp.
Det er nesten umulig å si hva som vil gi det beste
resultatet, og det finnes nok like mange meninger som personer. Jeg tror ikke
det finnes et fasitsvar for alle på trinnet, men vi må likevel våge å ta grep.
Elevrådet og foreldrerepresentanter
Jeg har hatt samtaler med elevrådsrepresentantene i alle
klassene, og de er entydige på at dette vil de gå for. De forteller at de aller
fleste elevene vil dette og at de ble lei seg da de hørte det ble de samme tre
klassene som på barneskolen. De vil gå for den planen vi presenterte i møtet,
med utprøving i mai.
Foreldrerepresentantene har fått gå gjennom dette skrivet og
vi har fått støtte i å gå videre.
Kriterier for klasseinndeling og klassesammenslåing
Vi har forståelse for at enkelte elever kan oppleve
prosessen som vanskelig, utrygg eller trist. Vi vil likevel forsikre dere om at
vi prøver å ta hensyn til elevenes beste etter grundige vurderinger. I arbeidet
med kriterier for klassesammenslåing er det til elevens beste at
skole, elev og hjem har et godt samarbeid. Derfor har vi inkludert både FAU og
elevrådet i utarbeidelsen av omforente kriterier. Tinntjønn skole har
følgende kriterier for klasseinndeling etter tilbakemelding fra FAU og
elevrådet. Disse kriteriene er også i tråd med våre fastsatte kriterier for
klassesammensetning.
Jeg har i dag vært i klassene og vært tydelig på at det er de voksne på skolen som setter sammen klassene og i prioritert rekkefølge, etterstreber vi:
- at
elevene på trinnet skal bli hørt. Elevene skal ha minst en kjent
blant elevene og de voksne.
Elevene får mulighet til å oppgi 5
elever de ønsker og foretrekker å være i klasse med, og som gir grunnlag
for klassesammensetningen.
- Arbeidsfellesskap i
klasserommet: Vi setter sammen klasser for at det skal være gode arbeidsgrupper i
klasserommet. Utgangspunktet for klasseinndeling er å skape/sette sammen
gode læringsgrupper. Det er klasserommet som arbeidsfellesskap som er
vesentlig.
Målet er en positiv gruppedynamikk og
stabilitet som fremmer trivsel, læring og et godt klassemiljø.
Det
er en avveining mellom et stort antall faktorer, som også er av taushetsbelagt
art. Dette betyr at vi ønsker å lage en sammensetning som gjør at det kan gi
lærer et best mulig pedagogisk utgangspunkt for god læring i gruppen.
- Bli kjent med nye medelever: Skolen jobber med relasjoner i klasserommet, samt at det er viktig at elevene også lærer seg å jobbe sammen med andre de ikke kjenner like godt. Det er derfor at vi blander på klasser ved oppstart. Elevene vil ut over klassene treffe hverandre i friminutt og det vil være flere anledninger i prosjekter o.l. hvor de vil treffes på tvers av klasser.
- Videre
vil vi forsøke å få til:
- en fordelaktig fordeling av elever med behov for ekstra hjelp og støtte.
- jevnest
mulig fordeling av elever med ulik språklig utfordring.
- jevnest mulig fordeling av jenter og gutter.
- jevnest
mulig fordeling av antall elever i klassene.
Prosessen videre
* Saken
skal diskuteres med elevrådsrepresentantene og få tilbakemelding fra
klassekontaktene på 8. trinn i uke 17.
* Vi
vil prøve ut en modell i løpet av våren i klassene:
* Vi setter sammen trinnet i to klasser. Tanken er at
vi kan samle oss erfaringer med et prosjekt som inneholder forskjellige
aktiviteter i uke 20 og 21.
* Skjema
for elevenes tilbakemelding på ønskede trygghetspersoner/venner tar
kontaktlærerne i klassene mot slutten av uke 17.
* Lærerne
på team, sammen med ansvarlig leder og sosiallærer/TPO-koordinator vil
starte arbeidet med å sette sammen nye klasser etter kriteriene. Arbeidet
ferdigstilles etter ukene med utprøving.
* Etter
evalueringer av ukene med denne modellen vil vi vurdere endringer på
klassene. Orientering om de nye
klassesammensetningene, samt kontaktlærer, vil bli gitt mandag 2. juni med
oppstart fra skoleåret 2025 – 2026.